Prioriteiten

Prioriteiten

“Ik kom niet verder”,  vertelde ze. Ze was al een tijdje ondernemer en wilde graag verder groeien met haar bedrijf. Maar dat lukte nog niet. Ze vertelde dat ze de dag begon met mail checken en beantwoorden. Dan met het beantwoorden van telefoontjes en de dagelijkse administratie. Dan was het vaak al middag voordat ze kon beginnen met de zaken die écht belangrijk waren. “Ik ben al druk genoeg met alle dagelijkse zaken, hoe vind ik tijd om vaker áán mijn bedrijf te werken, in plaats van ín mijn bedrijf? ” vroeg ze.

Vast wel herkenbaar. Ze is niet de enige. We vullen onze dagen vaak met onbelangrijke werkzaamheden die ook nog eens weinig of slechte resultaten opleveren. En we hebben het meestal niet eens door. Niet echt efficiënt en ook niet effectief.  De 80/20-regel is een manier om naar werkzaamheden te kijken om de effectiviteit en efficiëntie van bedrijven en mensen te vergroten.

De 80/20-regel van Pareto

De Italiaanse econoom Pareto deed onderzoek naar de inkomensverdeling in Italië. Hij ontdekte dat 80% van al het bezit en alle rijkdom in handen was van 20% van de bevolking. Hieruit is de 80/20-regel ontstaan: 80% van de output wordt bepaald door 20% van de input. En wat blijkt:

  • 80% van het resultaat komt door 20% van de inspanningen en tijd;
  • 80% van de winst komt binnen door 20% van de producten en klanten;
  • 80% van de waardering voor jouw bedrijf komt van 20% van de klanten.

Als je jouw tijd goed wilt benutten is de 80/20 regel een handige methode om jouw prioriteiten te gaan stellen. De regel kan je helpen om alles weer eens onder de loep nemen en krachtige keuzes te maken voor de toekomst.

Hieronder zie je een paar vragen die je op weg te helpen.

  • Welke klanten en diensten leveren mij het meeste op?
  • Welke klanten en diensten kosten mij het meeste tijd?
  • Welke processen binnen mijn bedrijf kosten het meeste tijd?
  • En wat leveren die tijdrovende processen eigenlijk op?
  • Welke werkzaamheden beheersen mijn dag?
  • En wat leveren die werkzaamheden op?

Als je deze analyse eenmaal hebt gemaakt, kun je keuzes maken voor je bedrijf.

  • Met welke klanten wil je doorgaan?
  • Met welke producten of diensten wil je doorgaan?
  • Kun je bepaalde producten of diensten aanpassen zodat ze meer opleveren?
  • Welke processen zijn toe aan verbetering?
  • Welke taken wil je niet meer doen of moet je efficiënter inrichten?
  • Zijn er taken die je beter kunt uitbesteden?

Prioriteer zaken met hoge impact. Met andere woorden: wat levert je het meest op met het oog op jouw doelen en die van je bedrijf. Kijk dus vooral heel goed naar je doelen. En ja, ook even niks doen, een teamuitje of buiten wandelen kan dus een hoge impact hebben en prioriteit krijgen!!

Zoek je iemand die met je meedenkt over de doelen en prioriteiten van je bedrijf of jezelf. Neem dan even contact met me op!