04 jul De aap uit de mouw
De gemoederen liepen hoog op in het bedrijf. ”Hoe kan ik nu mijn werk doen als zij de informatie niet juist aanleveren? En dan komt de baas weer langs en zegt dat het niet goed is”…………Spanning, verwijten en frustratie bij de mensen in het bedrijf. De directeur legde dit probleem voor aan mij en mijn collega: “Kunnen jullie ons helpen zodat we met elkaar kunnen werken aan een toekomstbestendige organisatie”.
Mijn collega en ik keken elkaar aan: We weten onze eigen toekomst niet eens, laat staan dat we die van dit bedrijf kennen? Enne, wat is nu eigenlijk bestendig in deze roerige tijden?
Afin, vertrouwend op elkaar en op de deskundigheid van de mensen in dit bedrijf gingen we met z’n allen aan de slag. Nou ja, aan de slag……….eerst moest er gepraat worden. Praten om er samen achter te komen waardoor deze signalen werden veroorzaakt. Zomaar tegen iemand zeggen: “Jij moet de juiste informatie aanleveren” was niet genoeg. Daar waren deze mensen inmiddels zelf al wel achter. Waar ging het nu precies mis? En waarom? We gingen vragen stellen.
Gelukkig was één van de oorzaken snel helder: het bedrijf was afgelopen jaren sterk gegroeid, maar rollen, taken en verantwoordelijkheden waren niet meegegroeid. Ja, op papier wel, maar in praktijk was er eigenlijk weinig veranderd. Hoe komt dat dan was onze logische vraag? En daar kwam nog een aap uit de mouw: de ondernemer werkte alsof hij aan het roer stond van een 10-mansbedrijf. Dat terwijl hij afgelopen jaren het bedrijf had weten uit te bouwen tot een organisatie met meer dan 80 medewerkers. Hij had visie, was goed en ambitieus: “Komende jaren groeien we verder, juist in deze roerige tijden kunnen wij met onze aanpak, marktaandeel pakken”. Goed als hij was, had hij (nog) niet in de gaten wat het effect van zijn ambitie en daaruit voortvloeiende acties was op zijn mensen.
Samen met de ondernemer en zijn mensen hebben we een plan gemaakt. Een plan voor een jaar. Niet dat het bedrijf klaar dan is. Nee, het plan is vooral een start om met elkaar op een andere manier in gesprek te gaan over de toekomst van het bedrijf, de organisatiestructuur en de rol van de ondernemer. Want die toekomst, ja die had de ondernemer helder voor ogen. Toen de mensen eenmaal zijn beeld deelden, hadden ze goede input voor de wijze waarop de organisatie beter gestructureerd kon worden en de communicatielijnen konden lopen. En tot slot kwam er ook een ontwikkelplan en een persoonlijke coach voor de ondernemer zelf.
En wij? Wij weten nog steeds niet hoe onze toekomst eruit ziet, maar zolang we blijven vertrouwen op onszelf en op de ander, komt dat vast en zeker goed.