01 jun Meer omzet?
Een mooi gesprek met een startend bedrijf over de groei van de omzet. Of eigenlijk: de groei die maar niet kwam. Hoe kwam dat nu toch? De ondernemer was “er hartstikke druk mee” zo vertelde zij. Toen ik er naar vroeg vertelde ze dat ze vooral druk was met dingen als:
- Een huisstijl en site maken: ontwerpen, kleuren kiezen, foto’s zoeken e.d.
- Helaas, maar er is nog nooit iemand rijk geworden puur en alleen omdat hij een mooie website, briefpapier of visitekaartjes heeft. Het gaat er om wat je met je visitekaartjes en briefpapier doet.
- Een training volgen.
- Een training volgen is zeer nuttig. Deze kost alleen geld en levert pas geld op als je er ook wat mee gaan doen. En wat ga je er mee doen?
- Kijken welke contacten en netwerken ik kan benaderen.
- Ook dit is een actie aan de achterkant van je bedrijf, niemand die het ziet. Het gaat er juist om wat je vervolgens doet met die lijst of dat netwerk dat er voor zorgt dat er ook ergens een kassa gaat rinkelen.
Moeten deze dingen dan niet gedaan worden? Tuurlijk wel! Een keer heb je visitekaartjes nodig en een goede website is ook verstandig. Verwar alleen druk zijn niet met op omzetgerichte acties. Hoeveel tijd besteed je daar aan? En welke vallen daar onder? Denk dan aan activiteiten als:
- Nabellen en bezoeken van je netwerkcontacten.
- Acties op Facebook en andere social media, versturen van nieuwsbrieven.
- Het bezoeken van bijeenkomsten en je netwerk. Er op uit dus.
- Het organiseren van een open dag, een gratis trainingsavond, het vragen om spreekmogelijkheden bij netwerkbijeenkomsten etc. Dingen die je doet om met mensen in contact te komen.
Ik heb mijn klant het advies gegeven om iedere dag minimaal twee acties te ondernemen die vandaag of in de toekomst geld opleveren. Niet te veel acties zodat dit voornemen goed voor een langere termijn vol te houden is en de trein echt op stoom kan komen. Het ontwerpen van een huisstijl, maken van een site en andere zaken krijgen dan inderdaad minder tijd en prioriteit, maar ze kan er nog steeds gewoon mee aan de slag.