meer omzet als coach

Hoe krijg is als coach meer omzet?

meer omzet als coach

Hij was coach en wilde graag meer omzet, maar acquisitie was niet echt zijn ding. “Ik ben gewoon niet zo’n verkoper” vertelde hij me, “ik vind er niks aan, het is zo raar om mezelf in de etalage te zetten, maar hoe kom ik dan aan nieuwe klanten en aan omzet?”, dat was zijn vraag.

Het valt mij op dat veel ondernemers minder goed zijn in verkopen. Zeker als het om henzelf gaat, zoals dat het geval is bij coaches of trainers. Vaak hebben ze allerlei hele goede redenen om maar niet met de marketing van hun bedrijf aan de slag te hoeven gaan. Ze gaan liever met de inhoud aan de slag om zo nóg beter te worden in hun vak. Voor alle ondernemers die de marketing van hun bedrijf lastig vinden, hier wat tips: 

Kies je ideale klant

In de eerste plaats is het belangrijk dat je echt een expertise hebt waarmee je het probleem van anderen oplost, hoe klein of groot dat probleem ook is. Welk probleem in de markt los jij op? En wie is dan je ideale klant? Een duidelijk beeld van jouw ideale klant en jouw aanbod voor deze klant is de basis van jouw marketing.

Focus

Focus ontstaat met minder doen, niet met meer doen. Veel ondernemers neigen ernaar om op alle mogelijke opdrachten ja te zeggen. Natuurlijk, want dat levert omzet op. Alleen, dit kortetermijndenken wil nog wel eens op de lange termijn niet goed te zijn voor de omzet. Dus, zeg wat vaker nee. Bepaal voor jezelf wat jouw 3 (of 4) belangrijkste focuspunten zijn voor de langere termijn. Waar liggen dan je prioriteiten? En welke keuzes horen hierbij? Waar ga je je op richten wat concrete omzet oplevert? En waarop juist niet?

Kies een marketingaanpak die bij je past.

Denk na over de wijze waarop je jouw markt gaat activeren en vat dat samen in een plan. Zorg ervoor dat je hierbij wel een werkwijze kiest die bij je past, anders ga je het toch niet doen! Als je bijvoorbeeld niet graag zelf de boer op gaat, zorg er dan voor dat jouw bedrijf online excelleert. Houd je niet van koude acquisitie, denk dan na over de wijze waarop je zoveel mogelijk warme contacten kunt opbouwen. Heb je weinig budget, wees dan extra creatief. Welke werkwijze je ook kiest, het is wel handig om een paar commerciële basisvaardigheden onder de knie te hebben. Denk dan aan het voeren van een goed commercieel gesprek of het maken van een goede offerte.

Zet door!

Als een plan gemaakt uit, voer het dan ook uit!  Werk elke dag aan je focuspunten en wijk er niet vanaf.

Doe wat werkt

Wanneer je product of dienst niet meteen verkoopt, wordt dan nieuwsgierig en vraag jezelf af of je het wel juist hebt gezien. Is je markt niet toch te klein? Heb je wel de juiste insteek gekozen? Is je aanbod wel voldoende onderscheidend? En zoek vervolgens naar een oplossing, vaak helpt dat beter dan klagen over de concurrentie of gaan duimendraaien. 

Tot slot

In een aantal gesprekken hebben mijn klant en ik samen gewerkt aan het kiezen van de ideale klant en het samenstellen van een passend aanbod. Het is nu helderder wat hij precies doet, voor wie en welke waarde hij daarmee toevoegt voor zijn beoogde klanten. Samen hebben we een aanpak voor de marketing bedacht die past bij zijn competenties. Het is leuk om te zien hoe hij nu meer zichtbaar aan het worden is in zijn markt. Over een paar weken hebben we weer een afspraak, ik ben erg benieuwd hoe het nu met zijn omzet is. Ik heb er vertrouwen in!

Wil jij ook meer omzet als coach, kijk dan eens bij het programma “Helder kiezen om gekozen te worden”.