04 mrt Ondernemingsplan afstoffen?
Ondernemers die bewust met een ondernemingsplan werken, blijken in de praktijk succesvoller. Dat blijkt uit onderzoek.
Tja, de meeste van mijn klanten hebben zo’n plan gemaakt toen ze starten met hun bedrijf. Toen hebben ze goed nagedacht over hun markt en de kansen in hun markt. Inmiddels ligt dat plan in de kast onder het stof, en zijn ze druk met klanten en de omzet.
Laatst was ik weer bij zo’n klant. Een goede ondernemer met veel capaciteiten met een gezond bedrijf. Hij had de touwtjes in zijn bedrijf goed in handen en wist precies hoe hij er financieel voorstond: omzet, cashflow en jaarbegrotingen. Hij vond het de laatste tijd wel steeds lastiger om zijn klanten te behouden, laat staan nieuwe klanten binnen te halen. Kon ik hem daarbij helpen?
Toen we samen de diepte in doken bleek al snel hij de laatste jaren vooral een reactief ondernemer was geweest. Met het sturen op cashflow, cijfers e.d. had hij zijn blik niet ver genoeg naar voren en naar buiten gericht. Hij was vergeten de toegevoegde waarde voor z’n klanten te bewaken en in al die jaren was die flink achterhaald.
In een aantal sessies met tussendoor “huiswerk” hebben we samen de blik naar buiten gericht, gebrainstormd en keuzes voor de toekomst gemaakt. Er kwamen geen dikke rapporten of grote onderzoeken aan te pas. Nee, met een beetje geluk past het plan voor de komende jaren op een bierviltje. Dat is voor deze ondernemer genoeg om weer op koers te komen.