18 nov Van halfleeg naar halfvol
Al jaren was hij eigenaar van een technisch bedrijf met ongeveer veertig medewerkers. Nu hij wat ouder werd, vond hij het tijd om het rustiger aan te doen. Hij had een goed managementteam dat graag taken wilde overnemen en er was een heldere gezamenlijke doelstelling. Mooier kon eigenlijk niet. En toch wilde die overdracht maar steeds niet echt lukken…. “Hoe komt dat toch”, vroeg hij mij. “Wat kan ik doen om toch binnenkort meer tijd te krijgen voor de kleinkinderen, de tuin en vakanties?”
Interessante vraag, nietwaar? Aan het begin van mijn eerste gesprek met deze eigenaar en zijn managementteam gingen de verwijten heen en weer. Ze kwamen niet verder omdat de ene niet zijn best deed, de ander communiceerde niet goed, de volgende bemoeide zich te veel met alle zaken en de laatste ja, die verdronk al in zijn eigen werk en kon geen extra taken gebruiken. Dit aanhorende zakte ook bij mij de energie en goede moed weg. Ja, inderdaad, zo kom je niet verder.
Herkenbaar? Gelukkig zijn er andere manieren om met elkaar in gesprek te gaan. En dat hebben we gedaan.
Als oplossingsgerichte professional ben ik opgeleid om in zo’n situatie andere vragen te stellen. Ik stel vragen die gericht zijn op wat de eigenaar en zijn team willen bereiken in plaats van vragen die gericht zijn op een analyse van het problemen. Vragen die uitdagen om samen te onderzoeken wat helpt of al heeft geholpen om verder te komen. Deze kennis helpt vaak meer om een stap vooruit te kunnen zetten, dan kennis over de oorzaak van een probleem.
Met de eigenaar en zijn team zijn we gestart met vijf eenvoudige vragen:
- Wat gaat er nu al erg goed in jullie team?
- Wanneer is dat vooral?
- Waaraan merk je dat?
- Wat jouw bijdrage daaraan?
- Wat doet de ander daaraan?
Meteen sloeg de sfeer in het gesprek om. De energie steeg en mensen kregen vertrouwen. Het glas was niet langer halfleeg, maar halfvol. Bij het afsluiten van het gesprek kreeg iedereen een observatie-opdracht mee. De opdracht was te onderzoeken wanneer het al een klein beetje meer ging zoals ze voor ogen hadden. En als zo’n moment zich voordeed, wat maakte dan dat het beter ging? Deze kennis was input voor ons volgende gesprek en de volgende stap
We zijn inmiddels een aantal maanden en gesprekken verder en er worden steeds stapjes vooruit gezet. We zijn er nog niet, maar met het vertrouwen en de energie van nu, is binnenkort de overdracht een feit.
Meer weten over de oplossingsgerichte methode? Bel of mail me!